Guvernul României a aprobat ieri o donaţie de 200.000 de doze de vaccin din partea ţării noastre către Republica Moldova, pentru ca personalul medical din prima linie să fie imunizat împotriva virusului Sars-Cov-2 care provoacă Covid 19.
Acest lucru nu ar fi fost posibil fără crearea cadrului legal care să reglementeze tot acest proces până la inclusiv transportul acestora în siguranţă către statul vecin. Astfel, pe cale de excepţie, prin OUG nr. 21/25.02.2021 s-a modificat Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Asfel la art. 41, după alin. (3) s-a introdus alineatul (4) cu următorul cuprins:
“Ministerul Sănătăţii poate acorda, prin hotărâre a Guvernului, din rezerva ministerului ajutor umanitar cu titlu gratuit sau donaţie, după caz, instituţiilor sau autorităţilor cu atribuţii în domeniul sănătăţii din alte state, constând în medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide, dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive şi alte materiale specifice, pentru prevenirea sau rezolvarea unor situaţii de urgenţă survenite ca urmare a unor epidemii, pandemii, catastrofe sau dezastre naturale.”
Ceea ce trebuie să reţinem de aici este că o Ordonanţă de Urgenţă reprezintă acel act normativ prin care Guvernul României, în situaţii extraordinare şi care nu pot fi amânate, îl poate adopta. Practic Guvernului României (puterii executive), prin art. 115 din Constituţia României îi este conferit posibilitatea de a da un act normativ cu aceeași valoare ca a unei legi, putere care în condiții obișnuite aparține Parlamentului (puterea legislativă).
Vicepreședinte, Lucian Checheriță