Susținere puternică a educației juridice la o dezbatere a Senatului pe tema Planurilor cadru pentru liceu

În data de 27 ianuarie 2021, Asociația Vedem Just a participat la dezbaterea organizată de Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor și de Comisia pentru învăţământ, tineret şi sport din Senatul României. Tema dezbaterii a fost „Curriculum modern pentru o Românie educată”. Educația juridică a fost susținută de senatori, experți, reprezentanții elevilor și ONG-uri.


La dezbatere s-au analizat aspecte privind Planul cadru pentru învăţământul liceal teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi profesional-dual care urmează să definească modul în care se va finaliza învăţământul obligatoriu şi primele etape de calificare profesională, cu începere din anul şcolar 2021-2022. Au participat deputaţi şi senatori, membrii celor două comisii din Parlament, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, ai grupurilor de lucru şi ai Comisiei de validare care au contribuit la elaborarea propunerilor planurilor cadru, reprezentanţi ai Patriarhiei Române şi ai Academiei Române, cadre didactice din învăţământul universitar şi preuniversitar, reprezentanţii sindicatelor din învăţământ, ai federaţiilor de părinţi şi elevi şi ai organizaţiilor nonguvernamentale din domeniul educaţiei.

Oana Negru, președinte Voci pentru democrație și Justiție, a reprezentat asociația VeDem Just și, în cadrul evenimentului, a declarat: „Dacă dorim să nu mai avem mame minore, delincvență juvenilă, victime minore ale infracțiunilor sau infractori minori, dacă dorim o atitudine corectă față de copiii noștri, față de actul educațional și față de cadrele didactice, atunci Educația Juridică trebuie să existe ca materie obligatorie în școli.”

Fostul ministru al Educației și președintele Comisiei pentru învățământ din Senat, Monica Anisie a susținut Educația juridică: „Totodată, susţin raportarea învăţământului românesc la tendinţele actuale, ceea ce înseamnă că în planurile-cadru trebuie să-şi găsească un loc cât mai important disciplinele care vizează digitalizarea, educaţia juridică, educaţia pentru sănătate, educaţia antreprenorială şi educaţia media. Şi, nu în ultimul rând, subliniez necesitatea reintroducerii studiului gramaticii şi la liceu în cadrul orelor de limbă şi literatură română.”

Rareș Voicu, președintele Consiliului Elevilor susține și el Educația Juridică: „Dacă dorim să vorbim despre o reformă, este important să ieșim din bula în care ne aflăm, din paradigma învechită în care ne aflăm. Nu este necesar ca TC să fie rigid. Nu scrie în nicio lege, normă juridică că toate materiile din TC trebuie să le facă toată lumea pentru că așa trebuie. Ce trebuie să facă TC și școala în general, este să asigure competențe pentru viață pentru toți elevii. La momentul de față nu face acest lucru. Astfel noi propunem ca în TC să existe materii care să asigure deprinderea competențelor pentru viață, cum ar fi Educația juridică, Educația pentru sănătate, Educație antreprenorială, urmând ca în curriculumul diferențiat să existe materii de specializare.

Darău Ambrozie-Irineu, secretar al Comisiei pentru învățământ din Senat: „Acum, pe fond, atât în ultimele zile cât și în timpul dezbaterii de azi am primit foarte multe mesaje din partea elevilor, părinților și profesorilor, am ascultat toate opiniile și le mulțumim tuturor pentru sugestii și contribuții. Am remarcat nevoile diferite și complexitatea discuțiilor în jurul planurilor cadru, dar și a temelor adiacente. Pe parcursul lor a devenit și mai evident că avem nevoie de o abordare integrată și coerentă a planurilor cadru și mai ales a transpunerii lor în curriculele școlare, cele două teme așa cum mulți dintre dumneavoastră ați argumentat, nefiind separabile. Astfel de decizii trebuie să plece de la o viziune asumată și de la obiective clare privind profilul psiho-educațional și de competențe al absolvenților din fiecare ciclu de învățământ și de filieră. În opiniile primite am remarcat câteva teme care au revenit și în unele discursuri dinainte și nevoie recurente: flexibilizarea planurilor cadru, educația digitală, insistența pe limbile străine, importanța pregătirii generale pentru viață prin educație civico-politică, emoțională, sanitară, juridică sau financiară.

Ștefan Pălărie, expert în educație, Senator și membru în Comisia pentru învăţământ, tineret şi sport:În zona solicitărilor, cerințelor, reclamațiilor primite din momentul în care am făcut publică această dezbatere, am primit nenumărate propuneri, evidenet, în jurul materiilor insuficient dezvoltate sau prezente în școli: cele legate de educație juridică. Felicitări doamnei Oana Negru. Aveți niște ambasadori foarte puternici.

Reamintim că asociația VeDem Just, pe 18 ianuarie 2021, a trimis o scrisoare adresată Comisiei de validare a proiectelor planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional din Ministerul Educației și Cercetării, propunând ca „Educația juridică” să fie materie obligatorie. Planurile cadru se află în dezbatere publică până pe data de 31 ianuarie 2021.

Urmărește-ne:
0